Home Regionieuws MUG-Heli kan dit jaar vliegen door de havenbedrijven

MUG-Heli kan dit jaar vliegen door de havenbedrijven

1
Marc Adriansens, Cewez voorzitter

De MUG-heli van het AZ Sint-Jan in Brugge heeft vanmiddag uit handen van voorzitter Marc Adriansens, 25.000 euro gekregen van CEWEZ, het sociaal secretariaat van de havenbedrijven van Zeebrugge en Oostende die de havenarbeiders tewerkstelt. Voor de MUG-heli is dat de grootste gift ooit.

Het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening (IMDH), dat instaat voor de reddingshelikopter, heeft met deze gift erbij genoeg geld bijeen om dit jaar te kunnen werken. Naast giften, krijgt de MUG-heli ook geld van de provincie, steden en gemeenten en van sponsors. Het is elk jaar weer krabben om het grote bedrag bijeen te krijgen dat nodig is om de reddingshelikopter te laten vliegen.

“Ons jaarlijks budget ligt rond de 650.000 euro”, zegt Nikolaas Müller, de voorzitter van het IMDH. “Daar zit de huur van de helikopter in, de lonen voor de piloten en de kosten voor de brandstof en het onderhoud. De kosten voor het medisch personeel en materiaal zitten daar niet in, want dat krijgen we van het AZ Sint-Jan in Brugge.”

De haven van Zeebrugge heeft trouwens een goed jaar achter de rug. Dat is gebleken op de APZI nieuwjaarreceptie in het Brugse Concertgebouw.

havenvoorzitter Joachim Coens, Renaat Landuyt en Marc Adriansens

De Zeebrugse haven komt pas volgende week met volledige cijfers over 2018. Maar havenvoorzitter Joachim Coens pakt nu al uit met enkele verrassende groeicijfers. Bepaalde sectoren deden het zelfs uitstekend. Coens: “Met acht procent groei zitten we boven de veertig miljoen ton. Dat was al even geleden. Vooral roll-on roll-off transport is nog gegroeid, zelfs op de UK waar we een stukje de terugval hebben door de brexit.”

Voor dit jaar is het bang afwachten wat de impact van die brexit zal zijn. En ook geschikt en opgeleid personeel vinden, blijft een grote uitdaging voor de havenbedrijven, net als de aanpak van de problematiek rond mensensmokkel en transmigranten. Coens: “Vorig drongen meer dan 3.500 vluchtelingen de terminals binnen. Dat zijn er zowat tien per dag. De bedrijven draaien niet alleen op voor de schade maar ook voor de beveiligingskosten.”

Artikel

1 REACTIE

  1. Het is prachtig dat de havenbedrijven hun steentje bijdragen om de MUG-heli vliegende te houden. En dan gezien hebben dat ze A109 Hirondo helikopters die veel robuuster zijn bij de luchtcomponent wegdoen en weggedaan hebben (o.a. zo goed als weggegeven aan het Afrikaanse Benin waar ze ingepakt stonden in plastic). Voor Vlaanderen is er kennelijk geen geld om een degelijk toestel aan te schaffen, in de lucht te houden en te onderhouden wat ik schandalig vind.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here