Home Knokke-Heist Knokke 1 + 2 gratis blijkt zeer beperkt bij Albert Heijn Knokke

1 + 2 gratis blijkt zeer beperkt bij Albert Heijn Knokke

3

Albert Heijn schakelt ook in Knokke-Heist duidelijk een versnelling hoger in de prijzenslag tussen de supermarkten. De Nederlandse keten, die de Belgen de ‘1+1’-promotie leerde kennen, pakt uit met een nieuwigheid: ‘1+2 gratis’. “De scherpste actie ooit in Vlaanderen”, staat te lezen in de folder.

Albert Heijn staat in ons land bekend als prijsbreker. De Nederlandse zusterketen van Delhaize deed ons  kennismaken met zijn ‘1+1’-promotie. Eerst bij Albert Heijn zelf, intussen ook al bij Delhaize. En dat promotiebeleid heeft zijn vruchten al afgeworpen. De laatste kwartaalcijfers van Delhaize tonen dat de keten opnieuw groeit. Afgelopen maanden was de prijzenslag tussen de supermarkten dan ook ietwat geluwd. Maar die relatieve rust is bruusk doorbroken door Albert Heijn. 

Vorige week haalde de Nederlandse keten zich al de woede van het Algemeen Boerensyndicaat op de hals door de melkprijs met 7 cent te verlagen tot 55 cent per liter. “Een marketingstunt op de kap van de boeren”, gromde Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat toen. Vandamme zag slechts één reden voor de marketingstunt, namelijk marktaandeel veroveren in Vlaanderen. Want eind dit jaar opent de grote Nederlandse concurrent Jumbo zijn eerste winkels in België. En dus is het tijd om snel marktposities in te nemen, en de komst van Jumbo tot een non-event te maken.

Daarom gaat Albert Heijn nu nog een stap verder. In zijn nieuwste reclamefolder pakt de keten uit met een hele reeks aanbiedingen van ‘1+2 gratis’. Wie bijvoorbeeld één pak Soubry-spaghetti koopt, krijgt er nog eens twee gratis bovenop. Dezelfde aanbieding geldt ook voor broodjes, paprika’s, enkele wijnen en voor bekende merkproducten als McCain-diepvriesfrieten of Nivea-douchecrème. “Dit is du jamais vu, dit hebben we nog niet meegemaakt in ons land”, zegt retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Management School). “Het enige wat nog spectaculairder is, is dat je de producten gratis weggeeft.”

Volgens Van Ossel zal deze stunt niet zonder gevolgen blijven. “Deze actie voorspelt dat er een nieuwe prijsoorlog op komst is. Veel hangt af van welk soort product in de aanbieding zit, soms gaat het om een afwijkend volume, bijvoorbeeld een heel groot volume. Soms voelt een concurrent zich alleen gedwongen tot competitie als er een winkel van Albert Heijn in de onmiddellijke omgeving van de eigen supermarkt is.”

Die oorlog was in Knokke-Heist alvast tijdelijk en voor een beperkt publiek. Want uit een test van onze redactie bleek meteen dat éénmaal de producten waren verkocht deze niet meer werden aangevuld. Reclame en stuntverkopen opzetten mag. Maar dan moet je een groot deel van je klanten de mogelijkheid geven om ze te kopen. Wat in ieder geval in Knokke niet het geval was. De meeste rekken met de besproken promoties werden niet meer aangevuld. Ook Lidl liep eerder al tegen de lamp omdat bepaalde promotie producten maar beperkt in de winkel te verkrijgen was.

Artikel

3 REACTIES

  1. Al die warenhuizen zijn in het zelfde bedje ziek…en de meeste mensen lopen er met open ogen in. Het enige dat nog telt is de prijs… zo goedkoop mogelijk. Dat je daardoor minderwaardige producten koopt nemen ze er maar bij. De warenhuizen bepalen de aankoop prijs bij de producenten, onder druk verlagen die hun prijs…om dezelfde winsten te behouden maken ze hun product minderwaardig. Bvb. Olijfolie die aangelengd wordt met andere (goedkope) olie… Vlees en vis die ingespoten wordt met vloeistof om meer te wegen… Goedkope wijn waar de herkomst niet te vinden is en vol smaakstoffen om toch maar lekker te zijn… enz.
    De Europese inkoopgroep Agecore, waartoe onder meer Colruyt en het Franse Intermarché behoren, zet Mars al sinds december onder druk om de aankoopprijzen te verlagen. Die Amerikaanse multinational is producent van petfoodproducten Pedigree en Whiskas maar ook bekend snoepgoed zoals Mars, Snickers, Twix, M&M, Bounty en Malteser.
    Agecore haalt deze producten uit de schappen tot de producent plooit.
    De warenhuizen doen dit ook met groenten ( Boeren krijgen amper nog geld voor hun product), vlees (duizenden kippen en varkens opeen in een te kleine ruimte) enz… De meeste mensen kennen geen deftig product meer, ze eten alleen nog rommel, maar staan wel op hun achterste poten als er weer een video op duikt over dierenleed in de voedselketen… begrijpe wie kan????
    Haal groenten bij een deftige groentewinkel, vlees bij een goede slager, brood bij een warme bakker , bereide gerechten bij een lekkere traiteur… enz.. Het zal ongetwijfeld ook je gezondheid ten goede komen.

  2. Al bij al ga ik graag nog eens in een gewone winkel die naam waardig, zoals bij een bakker, beenhouwer, kaas of fruitwinkel, is nog altijd aangenamer.
    Moet wel bekennen dat ik ook een Colruyt klant ben, gewoon omdat je nooit bedrogen wordt, althans ik heb dit nog niet meegemaakt.
    1+1(of 2) gratis kom je daar bijna niet tegen, wel als de fabrikant van het product zelf het zo in aanbieding zet, anders krijg je bij aan aankoop van 2-3 of meer van het zelfde artikel een korting in procenten uitgedrukt,bv 15%-25%-33% of meer, maar altijd zetten ze de prijs per stuk,kilo of liter erbij zowel bij die percentage korting.
    Die opbieding van 1 + 2 zal toch op het einde van de rit door de klanten worden betaald… op een verdoken manier.
    Zal me moeten bekend maken bij Colruyt… krijg mogelijks nog een korting, wie weet … 😉

  3. Inderdaad schandalig ! Dit is eerder anti-reclame ! Enkel voor mensen die KUNNEN als eerste in een rij staan ’s morgens vroeg ?!!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here