Home Regionieuws Zeebrugge Kan de milieuvereniging Groen vzw de Antwerpse ontsluiting alsnog tegenhouden

Kan de milieuvereniging Groen vzw de Antwerpse ontsluiting alsnog tegenhouden

2

De Brugse milieuvereniging Groen vzw uit Sint-Andries zal naar eigen zeggen bezwaar indienen tegen de verbreding van het Boudewijnkanaal van 70 naar 250 meter en de bouw van een kaaimuur van bijna een kilometer lang.

De milieuaktivisten vrezen dat dit maar een aanzet is en dat het kanaal op termijn helemaal zal verbreed worden tot aan de A11. En dat zou betekenen dat de Dudzeelse polder verdwijnt. Volgens de vereniging zou een natuurcompensatie het ecologisch belang van de polder nooit helemaal kunnen vervangen.

In het Boudewijnkanaal wordt een tijdelijk bouwdok uitgegraven waarin tunnelelementen gemaakt zullen worden voor Antwerpen. Sleep- en duwboten zullen daarna de tunnelelementen via de Noordzee naar juiste locatie in de Schelde.  

Op de hoek van het Boudewijnkanaal met het Verbindingsdok wordt dus eerst een nieuwe kademuur van 950 meter aangelegd.
Nadien worden de andere 3 tijdelijke zijden van het bouwdok voorzien. Eens de permanente kademuur en de 3 tijdelijke wanden van het dok klaar zijn, kan de binnenzijde uitgegraven worden. Het bouwdok is dan klaar om er de 8 tunnelelementen van de nieuwe Scheldetunnel te maken.

8 tunnelelementen gaan op reis

Als alle 8 elementen klaar zijn, wordt één van de tijdelijke wanden doorbroken en vult het dok zich met water. Ballasttanken houden de tunnelelementen drijvende, waarna ze met duw- en sleepboten aan hun lange tocht beginnen vanuit de haven, via de Noordzee naar hun eindlocatie in de Schelde. Eénmaal ter plaatse wordt de exacte locatie van de tunnel met GPS bepaald en worden de elementen in een sleuf in de Schelde afgezonken.

Vervolgens worden de elementen aan elkaar gesloten tot er een waterdichte tunnel ontstaat die van binnenuit verder afgewerkt wordt. De uiteindelijke tunnel bestaat uit 2 kokers voor het wegverkeer, met telkens 3 rijstroken. Tussen de 2 kokers is er een centrale vluchtkoker. Aan de oostzijde van de tunnel is er een aparte fietskoker van 6 meter breed.

Samenwerking met de Haven van Zeebrugge

Het tijdelijke bouwdok van Zeebrugge wordt nadien verder ontmanteld. De zijwanden verdwijnen en enkel de kademuur blijft staan. De bodem van het dok wordt nog verder uitgediept van -7,6 tot -9 meter TAW*.
Het eindresultaat is een verbreding en verdieping van een deel van het Boudewijnkanaal.

Artikel

2 REACTIES

  1. Dit is weer een manier om de haven uit te breiden.
    Mens en milieu zijn niet van belang.
    Hoeveel landbouwgrond die al onteigend werd voor de haven ligt er ongebruikt bij? Dit allemaal om nog meer land in water te veranderen.
    En dan willen ze een kunstmatig eiland bouwen om de kust en de Polders te beschermen?
    Het is de grootheidswaanzin van de Antwerpse Haven die nu ook onze streek wil koloniseren.

  2. gelet op de breed gedragen protesten van velen, inwoners van Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge die de in het plan niet-vermeldde nabestemming van nog een autoloskade, met de onbezonnen, ongebreidelde betonnering van de open ruimte, in de achtertuin van woongebied en unesco-beschermd dorp niet zien zitten zal het niet alleen groen vzw zijn die daartegen zal bezwaren indienen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here