Home Regionieuws Zeebrugge Cosco Shipping stuurt nieuwste recordschip naar Zeebrugge

Cosco Shipping stuurt nieuwste recordschip naar Zeebrugge

1
created by dji camera


Cosco Shipping Lines zal het derde recordschip van 21.237 teu uit een reeks van zes inschakelen in de AEU1 Service, waarvoor Zeebrugge de enige Beneluxaanloop wordt. De AEU1 zal vanaf 11 mei Zeebrugge wekelijks aanlopen.

Na de ‘Cosco Shipping Universe’ (foto) en de ‘Cosco Shipping Nebula’ van 21.237 teu – die beide in de AEU3 Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa varen, die onder andere Antwerpen aanloopt – zal de Chinese rederij Cosco Shipping Lines in april het zusterschip ‘Cosco Shipping Galaxy’ in de vaart nemen. Het zijn de grootste schepen in de vloot van de Chinese carrier.

Cosco zal dit derde recordschip inschakelen in de AEU1 Service. De maidentrip start op 21 april in Shanghai. Zoals de Ocean Alliance al in december aankondigde, wordt de rotatie van deze dienst gewijzigd, waarbij Zeebrugge de rol van enige Beneluxaanloop van Rotterdam overneemt. Het eerste schip dat het nieuwe vaarschema zal volgen, is de ‘CSCL Arctic Ocean’ van 18.980 teu, die op 9 april in Shanghai zal beginnen te laden. Na bijkomende aanlopen in Ningbo, Xiamen, Yantian en Singapore zal de containerreus koers zetten naar Felixstowe, Zeebrugge, Gdansk en Wilhelmshaven.

CSP Zeebrugge
De ‘CSCL Arctic Ocean’ wordt op 11 mei in Zeebrugge verwacht. Een week later volgt de ‘OOCL United Kingdom’ van 21.413 teu en de week daarna arriveert dan op 25 mei de gloednieuwe ‘Cosco Shipping Galaxy’ voor de eerste keer bij CSP Zeebrugge. Deze schepen zullen in Noord-Europa laden voor Port Kelang, Hongkong en Shanghai en stoppen op weg naar de Far East ook nog in Cosco’s Griekse hub in Piraeus.

De AEU1 wordt de tweede Verre Oostendienst van de Ocean Alliance voor de Zeebrugse terminal van Cosco Shipping Ports. De kusthaven wordt nu al wekelijks aangelopen door de AEU7 Service. In die dienst wordt Zeebrugge voortaan de voorlaatste Noord-Europese laadhaven alvorens de schepen vertrekken naar Felixstowe, Singapore, Yantian, Xiamen en Nansha.

Artikel

1 REACTIE

  1. Hopelijk begint men binnenkort met het verhogen van vijf van de zeven portaalkranen (met 12 meter) anders bestaat het gevaar erin dat de bovenste containerlagen bij vloed niet meer behandeld kunnen worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here