Home Knokke-Heist Knokke RKFC van vzw naar een BV

RKFC van vzw naar een BV

0
Wijlen Raymond Aertssen, pionier en stichtend voorzitter van Royal Knokke Football Club.

In het kader enerzijds van de professionalisering en anderzijds om tegemoet te komen aan de nieuwe wetgeving, wordt vzw RKFC (Royal Knokke Football Club) omgevormd tot een BV = Besloten vennootschap .
Deze wijziging zal ongetwijfeld ook bijdragen om onze slogan “We are Knokke” nog meer en duidelijker in de kijker te plaatsen.

Het feit dat Knokke ook in WO II voor de Duitse bezetter een belangrijk strategisch gebied was, heeft de club op sportief vlak helaas heel wat nadeel berokkend. De laatste 50 jaar was dan ook een permanente strijd, met ups and downs, om opnieuw aansluiting te vinden bij de ploegen in bevordering.

De sportieve geest van de spelers, de creativiteit van het bestuur, de financiële input van de sponsors en de investeringen van het Gemeentebestuur hebben er echter toe bijgedragen dat deze bescheiden provinciale een stevige national en zelfs Europese reputatie heeft opgebouwd.

Het prachtige stadion van R.K.F.C. wordt immers door de Rode Duivels, FC Brugge, RSC Anderlecht en tal van Europese topteams en nationale elftallen geroemd om zijn uitstekende grasmat. De professionaliteit, jovialiteit en flexibiliteit waarmee R.K.F.C. dergelijke sportieve meetings (mede-) organiseert, is bovendien aan weinig voetbalclubs in ons land gegeven.

Voetbal is tegenwoordig big business geworden. Wie wil meedraaien aan de top moet over indrukwekkende budgetten beschikken. De aard van onze gemeente, een relatief kleine toeristische badplaats zonder grote industriële bedrijven, is voor onze plaatselijke voetbalclubs allesbehalve een ideale “biotoop” om grote sponsorbedragen binnen te rijven.

Dit wezenlijk nadeel heeft het bestuur van R.K.F.C. dankzij de steun van talrijke voetbalminnende KMO’s echter steeds weten om te buiten tot een krachtig voordeel. Wie over beperkte middelen beschikt, moet immers de nodige vindingrijkheid aan de dag leggen om te kunnen overleven. Eén van die ‘geheime tactieken’ is investeren in eigen jeugd. Door de kar van de jeugd te trekken beidt de club dat het niet alleen kan terugblikken op 100 jaar geschiedenis maar ook een dynamische visie heeft op de toekomst. Het omvormen van de VZW naar een BV is dan ook zeker een strategisch voordeel.

Artikel