Home Regionieuws Zeebrugge Minister van Defensie Didier Reynders bezocht Marine

Minister van Defensie Didier Reynders bezocht Marine

5

Minister van Defensie Didier Reynders was dinsdagmorgen op bezoek in de marinebasis van Zeebrugge om er kennis te maken met de vaar- en de vliegtuigen van de Marine en hun bemanningen.

bezoek aan de Marinebasis van #Zeebrugge. De vervanging van de mijnenbestrijdingsvaartuigen, de onderzeebootbestrijdingscapaciteit van de marinehelikopters en de verdere uitwerking van de coastal security vormen de speerpunten van dit bezoek @TheBelgianNavy @BelgiumDefence @NATO pic.twitter.com/lx5KCExeGY— didier reynders (@dreynders) 7 mei 2019

Didier Reynders

Tijdens het bezoek krijgt hij uitleg over de uitwerking van de krachtlijnen van de toekomstvisie op verschillende locaties en eenheden binnen de basis.  Het gaat onder meer over de vervanging van de mijnenbestrijdingsvaartuigen, de onderzeebootbestrijdingscapaciteit van de marinehelikopters en de verdere uitwerking van de kustveiligheid. De komende jaren zal de marine worden uitgerust met zes nieuwe mijnenjagers en twee nieuwe fregatten. Hij bezoekt er onder meer het fregat Louise-Marie en krijgt demonstraties.

Artikel

5 REACTIES

  1. Het rare is dat er nog steeds geen contract getekend werd met het consortium Belgium Naval & Robotics die als “uitverkorene” uit de bus kwam en ook niet hoe de schepen er nu juist zullen uitzien. Het blijft een publiek geheim dat vragen doet rijzen of er toch geen politiek spelletje tussen Frankrijk en Wallonië bezig is. Alles gebeurt in een zweem van geheimzinnigheid. De Nederlandse firma DAMEN, wereldbefaamd voor het bouwen van goede marineschepen heeft ook een project klaar waar de details makkelijk op het internet kunnen worden opgezocht. Van de andere Franse firma “Sea Naval Solutions” is dit ook zo maar van de scheepsbouwer die de voorkeur krijgt is alleen een “artist impression” te vinden zonder details over de lengte, breedte, bewapening, voortstuwing, boven en achteraanzicht. De Nederlandse firma Damen wordt zelfs niet eens vernoemd niettegenstaande België en Nederland op marinevlak nauw samenwerken. België bestelt en onderhoudt de twaalf nieuwe mijnenjagers en Nederland de toekomstige M-fregatten. De Nederlanders moeten zes schepen laten bouwen die ze niet kennen en ongedetailleerd zijn in Frankrijk, terwijl ze zelf over een uitstekend project beschikken. Toch eigenaardig…

    • ’t Heistenaartje
      Heb een heel interessant artikel gelezen in een “rioolkrantje”(’t Pallieterke genaamd) , daar heb ik ongeveer hetzelfde kunnen vernemen wat U neerpende, en dat weekkrantje kennende zou het wel zo kunnen uitdraaien.
      Beweer nu niet dat het krantje ‘het evangelie’ is, maar b.v. toen het bedrijf Lernout & Hauspie kantelde, had het krantje al een voordien verwittigd dat men daar ‘gebakken lucht’ verkocht, zeker nadat de ene na de andere excellentie(ook het Hof), de deuren plat liep om maar wat van de daar vindende ‘uitstraling’ mee te genieten…

      • Beste Keerlin, ik heb mijn bericht niet uit het Pallieterke gehaald (ik ken wel dat blad en er staan soms zaken in die je NIET met een korrel zout moet nemen maar nagels met koppen zijn) en ze kunnen inderdaad wel eens gelijk hebben.

  2. Zou die te vet betaalde politieker (zoals zijn collega’s) eindelijk een ander nieuws kunnen brengen en liever in zijn lokale politiek blijven ? Zonder die schijnheilige glimlach.
    Het gaat hier om ‘metalen’ defensieve constructies: voor de veiligheid van het land !
    Met de lokale mensen wordt geen rekening gehouden.
    Wat met de munitie aan de ‘Paardemarkt’ ? Kost te veel.
    Hun zaak niet want de locatie van hun financiële regelingen ligt in de Wetstraat en daar hebben wij geen toegang of openlijke uitleg.

    • De vraag is hoe die zogenaamde “metalen defensieve constructies” er uit zullen zien en hoe ze de beste keuze gemaakt hebben liefst ZONDER politieke inmenging. Voor dit laatste vrees ik echter een beetje. Ze willen een Beneluxleger als voorloper van een Europees leger waar niet iedereen aan hetzelfde been zit te knagen maar waar de taken verdeeld kunnen worden door te kijken wat we juist nodig hebben. Dat kan enorme besparingen met zich meebrengen en zal véél efficiënter werken. Waarom laten ze dan de Fransen zich moeien met de toekomstige mijnenjagers? Een prachtig gebaar tegenover onze noorderburen! Wij hebben trouwens niet eens een fatsoenlijke scheepswerf maar wel enkele scheepsherstellers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here