Home Knokke-Heist Schepen Kris Demeyere ziet geen graten in de verkoop van de Humorhal...

Schepen Kris Demeyere ziet geen graten in de verkoop van de Humorhal aan de Sikhs gemeenschap

4

Het gemeentebestuur van Knokke-Heist heeft zoals je eerder al kon lezen in onze krant een akkoord: de Humorhal wordt verkocht aan de lokale sikh-gemeenschap. Daarmee komt een einde aan de discussie over de locatie waar de sikhs hun bijeenkomsten kunnen houden. Eerder kochten de sikhs een pand in een woonwijk in Heist, maar dat stootte op hevig protest van buurtbewoners. Oppositiepartij N-VA stelt zich in de krant van West-Vlaanderen vragen bij de verkoop.

“Mede-eigenaars van het gebouw zien een definitieve komst van de Sikh-gemeenschap niet zitten. Ze dreigen een tweede keer het slachtoffer te worden”, zegt N-VA-fractieleidster Cathy Coudyser. Volgens schepen Kris Demeyere zal het zo’n vaart niet lopen. “Bestemmingsmatig is er geen enkel probleem én de sikhs zijn er al langer actief.” 

Artikel

4 REACTIES

  1. De prijszetting mag op zijn minst voor verder onderzoek vatbaar worden geheten. De spanning tussen de eerste raming en de eigenlijke verkoopprijs is van die aard dat een derde professionele opinie aangewezen ware.

    Het is ook afwachten hoe de bewoners van dit appartementencomplex dit dossier voorgeschoteld kregen en hoe deze zullen reageren op de komst van dit “gebedshuis”.
    Opvallend is de vrij vlotte houding van de gemeente Knokke – Heist wat het verlenen van faciliteiten en ondersteuning betreft aan de erkende en niet – erkende erediensten.
    Wellicht moeten de verkozenen en de leden van kerkfabrieken e.d. toch even opzoeken hoe het nu zit met de aanhang, de kerksheid en kerkelijkheid van de bevolking.
    De herbestemming van kerken, volgend op het onderzoek naar de kostprijs van de instandhouding van dit gebouwencomplex in Vlaanderen, is het ultieme redmiddel voor dit soms waardevolle, soms minder waardevolle en vaak onderbenutte patrimonium.
    De kosten van deze operatie, net zoals de de kost van de bezoldiging en de pensioenen (een federale materie), worden echter gedragen door de gehele bevolking. Het totale kostenplaatje is trouwens niet onaardig. De financieringsstromen zijn talrijk.
    De clerus slaagde in de periode 1825 – 1830 er in om haar eisen door te drukken. De grondwetgevende vergadering nam deze eisen eerder probleemloos over. Slechts enkele liberalen ergerden zich aan deze arrogante attitude van de School van Mechelen en consorten.
    De roes zou van korte duur blijken te zijn. Enkele jaren later werd reeds duidelijk wat de kostprijs van dit alles was. De gevolgen van de acceptatie van een eigen recht en de specifieke getolereerde visie op diverse vlakken, werd door twee werkgroepen recentelijk onder de loep gelegd. De vaststelling overgemaakt aan de FOD Justitie en het Parlement waren onthutsend. De aanbevelingen blijven tot heden echter dode letter.
    Een enige tijd geleden aan de universiteit van Leiden voorgelegd doctoraatsmanuscript, waarin de verankering van de prerogatieven van de levensbeschouwingen in de Belgische Grondwet (vertrekkende van grondig onderzoek van de totstandkoming van de Grondwet tijdens de Franse periode en de Nederlandse periode en de agitprop-activiteiten van de clerus) toonde ook aan hoe ingrijpend de gevolgen van dit alles zijn. Het onderwijsdossier toont dit het duidelijkst aan. De Grondwet aanpassen aan de gewijzigde maatschappelijke realiteit is nog steeds een brug te ver. Dit toonden recente parlementaire debatten aan.
    Alternatieve financieringstechnieken voor levensbeschouwingen zijn in België / Vlaanderen nog niet aan de orde.
    Voormeld onderzoek ging ook in op de vele problemen en reikte ook enkele denkpistes aan.
    Een specifieke doofheid kenmerkt beleidsverantwoordelijken echter wanneer het er op aankomt de aanhangers van de levensbeschouwingen zelf te responsabiliseren.
    De onttovering is blijkbaar nog niet doorgebroken in het graafschap.

  2. De Sikh-gemeenschap was daar vroeger reeds actief voor het belijden van hun godsdienst. Als ze deze ex-humorhal willen kopen en deze in te richten tot hun “kerk” zie ik daar ook geen probleem in tenzij er natuurlijk voor overlast zou gezorgd worden. Ik denk echter niet dat het zover zal komen want wie de Christelijke Godsdienst beoefent zorgt volgens mijn bescheiden mening toch ook niet voor overlast. De oude humorhal ligt trouwens ook grotendeels buiten het grote wooncomplex. Het zou in elk geval een betere ligging zijn dan in de Hendrik Consciencestraat in de deelgemeente Heist waar ze in het midden van een straat een woonhuis zouden willen omvormen tot gebedshuis.

  3. Kris Demeyere zag er ook geen graten in dat hij die sikh’s in de Consiencestraat wou steken, hij ziet nergens geen graten in als het om niet-vlamingen gaat. Maar owéé als er een kn-heistenaar iets vraagt aan hem, dan kan het niet ..Dat ze hun tempels in Azië zetten, plaats genoeg daar.
    Dat hij zijn auto’s dan maar verkoopt aan die sikh’s, ik moet zeker geen meer hebben van hem. Ziet hij het nog steeds niet dat europa wordt ingepalmd door vreemden. die sukkelaar

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here