De Kusttram geniet van een mooie reputatie, zelfs in het buitenland:  70 km dubbel meterspoor. Hij start in Adinkerke, De Panne station, bedient Plopsaland en Moeder Lambiek, 2,3,4, zelfs 6 maal per uur.

In Knokke, Pastoor Opdedrinckplein, maakt hij rechtsomkeer. Albertstrand, Het Zoute, Oosthoek-toegang tot Het Zwin- worden genegeerd.

Wel rijdt daar bus 12 om de 6O minuten. Maar bus 12 is niet meer zo aantrekkelijk. Wie met de trein in Knokke aankomt, moet 48 minuten op bus 12 wachten. Wie met bus 12 in Knokke aankomt, heeft geen aansluiting met bus 3 naar Ter Linden of bus 41.

Gebrekkige dienstverlening betekent daling van het aantal reizigers, dus afzwakking van het openbaar vervoer. In andere domeinen werkt het Vlaams Gewest in de goede richting:  Zo wordt in de strijd tegen de luchtvervuiling, in veel gebouwen de thermische isolatie verbeterd.

Maar wat betreft de luchtvervuiling door het gemotoriseerd wegverkeer, is Groen van mening dat de verbetering van het openbare vervoer een belangrijke voorbereidingsmaatregel is. Vlaams Gewest: Hier moet U nu rechtsomkeer maken!

Luc Schillings

Uw opinie ook in onze krant? Stuur het naar: redactie@kneistikrant.be

3 REACTIES

  1. Nav. het artikel over bereikbaarheid in Knokke-Heist is het idd zo dat er een probleem bestaat om de dijk te bereiken met openbaar vervoer.
    De tram verlaat zijn traject in Duinbergen langs de Koninklijke baan en stopt aan het station Knokke, volgens Google maps is het dan 1,6 km tot aan het Van Bunnenplein, als ik met trein kom idem.
    Na een dagje op het strand en na nog wat inkopen doen is het terug traject een calvarieweg!
    Waarom kan er geen elektrische shuttle ingelegd worden vanaf een randparking aan het station die gewoon heen en terug de Lippenslaan doet( betalende parking – gratis shuttle) zoals vele toeristische steden.
    Als je het parkeer tarief verdubbeld word moet je de mensen een waardig alternatief geven indien mogelijk en een volgepakte oncomfortabele trein is dat niet( Waregem — Knokke -Heist is reisduur wagen x 2)
    Ik kom zeer graag naar de badplaats uit mijn jeugd maar als je iets ouder word zijn de wandelafstanden soms te lang.

    Hopend op een oplossing verblijf ik met vriendelijke groeten,

    Malfait Rudy – Waregem

  2. Ik vind het openbaar vervoer echt slecht in Knokke-Heist.
    De verbindingen tussen de lijnen onderling, met de tram of de trein kloppen langs geen kant.
    Komt men aan het perron bij het station heb je 9 kansen op 10 dat je een aansluiting mist.
    Ga maar met de bus naar het az Zeno ziekenhuis … neem uw thermos en boterhammen maar mee, want je bent voor uren onderweg.
    Waarom wordt er in Knokke geen busje ingelegd zoals in Malo-les-Bains. De hele dag door kan iedereen er op en af, het centrum wordt bediend alsook de belangrijkste plekken vd gemeente. EN het busje zit steeds vol!
    We willen de auto’s weg, dus wordt het hoog tijd dat de gemeente er iets aan doet.
    Gemeentebestuur : MAAK ER WERK VAN!

    Ik zie ernaar uit.

  3. Je kan ook in Heist van de trein afstappen ,en daar de bus nemen !Toch ook eens vermelden dat er ook een bus is die Ramskapelle bedient om nog niet te spreken van Heist en Westkapelle.Ik pleit voor een TRAMBUS .De huidige tram : het logste en duurste vervoersmiddel dat er is .Al eens berekend hoeveel de sporen,palen en draden kosten? Een trambus is flexibel en tot meer dan 50% goedkoper.De trambus in een eigen bedding kan deze verlaten in geval van ongevallen of wegenwerken .Montréal,Québec,Metz ,Barcelona, Malmö …hebben reeds gekozen voor de trambus.Deze is ook milieuvriendelijk , want hij wordt aangedreven door hybride systemen ,brandstofcellen of batterijen.De trambus wordt onder andere geproduceerd door de Belgische Firma Van Hool. Ondertussen heeft De Lijn wel beslist om die kusttramstellen te vervangen door nieuwe .Kostprijs 100 miljoen € .Waarom als het goedkoper kan?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here