De MUG-Helikopter van West-Vlaanderen is de vijfde grootste MUG-dienst in een provincie die ongeveer 10 MUG-diensten via de weg kent. Indrukwekkend hé?

Wetende dat de MUG-Helikopter 7 dagen of 7 permanent beschikbaar is tussen zonsopgang en zonsondergang en jaarlijks gemiddeld 40 extra levens redt, is de MUG-Heli dus zeker en vast niet te verwaarlozen. Integendeel!

Een reportage van Erik Hollé en Yvan Kaux

Hoe werkt de MUG-Heli?

Wanneer je je in een noodsituatie bevindt, kan je bellen naar het Hulpcentrum 112. Op basis van de informatie – zoals locatie, soort ongeval en of er gewonden zijn – die je doorgeeft, wordt gekeken welke MUG-dienst er zo snel mogelijk ter plaatse kan komen. Zo wordt de MUG-Heli voornamelijk ingezet in landelijke en verafgelegen locaties, die via de weg moeilijker te bereiken zijn.

Op andere locaties wordt de MUG-Helikopter vooral ingezet wanneer de MUG-dienst van de desbetreffende locatie reeds opgeroepen is of wanneer een tweede MUG-dienst noodzakelijk is. De MUG-Heli vervangt de hulp langs de weg dus niet, maar springt bij waar nodig om mensenlevens te redden.

Van zodra de MUG-Heli ter plaatse is, wordt de eerste hulp toegediend en de patiënt naar het geschikte en dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht.

Wat is het interventiegebied van de MUG-Heli?

De MUG-Heli vertrekt vanuit zijn basis in Brugge en kan binnen de 15 minuten landen in heel West-Vlaanderen, een heel stuk van Oost-Vlaanderen en Zeeland, een provincie in het zuidwesten van Nederland. In deze gebieden kan de MUG-Heli binnen de 15 minuten hulp bieden.

Ook in gebieden die niet opgenomen werden in bovenstaande cirkel, kan de MUG-Heli het verschil tussen leven en dood betekenen. Zo kan een afstand van ongeveer 10 kilometer in vogelvlucht sneller via de lucht overbrugd worden. Juist daarom ook het belang van de MUG-Helikopter.

Sneller via de lucht vanaf 10 km

De opstarttijd van de MUG-Heli is 5 minuten en de gemiddelde snelheid via de lucht bedraagt 3 km/min en er wordt 1 minuut gerekend om te landen. De starttijd van de MUG-auto bedraagt ongeveer 2 minuten, de gemiddelde snelheid van een MUG-voertuig wordt geschat op 1 km/min. Een kleine berekening leert ons dat een afstand van tien kilometer vogelvlucht sneller via de lucht wordt overbrugd.

De MUG-helikopter die identiek dezelfde medische uitrusting heeft als een MUG-voertuig, kan één patiënt vervoeren zowel in liggende als in halfzittende houding.

Activiteiten van de MUG-Heli

Het aantal interventies bedraagt ongeveer 700 zendingen per jaar waarvan ongeveer 85% primaire interventies en 15% interhospitaaltransporten. Overigens neemt de MUG-Helikopter ook deel aan enkele oefeningen en demonstraties per jaar, dit steeds bij brandweerkorpsen en andere organisaties die instaan voor de Medische Dringende Hulp. Hierbij wordt tijdens deze evenementen steeds gelet op de permanente beschikbaarheid van de MUG-helikopter.

8 (acht) MBZ personeelsleden speelden tijdens  de kerstperiode in sportzaal de “Landdijk”  in Zeebrugge  een tornooitje tennis.

Door het enthousiasme en het succes werd in de volgende jaren het tornooi uitgebreid tot 24 deelnemers en georganiseerd in de sportzaal “De stormmeeuw” in Knokke. Steeds werd het tornooi afgesloten met een gezellig samenzijn met menig  drankjes en een bord spaghetti.

Een 15-tal jaar terug konden wij met de inrichting van het tornooi een overstap maken naar dit sportcomplex Laguna  om het tornooi op de 5 speelvelden  met 40 spelers verder uit te bouwen.

Het kersttornooi “Haven Zeebrugge” kreeg een duidelijke naam en evolueerde naar een All-IN formule zoals we dit vandaag wederom konden inrichten.

Helaas moeten wij meedelen dat wij vandaag het allerlaatste kersttornooi “Haven Zeebrugge” georganiseerd hebben.

Door de medewerking van heel wat sponsors konden wij ieder jaar de deelnemers een  sportieve en aangename dag bezorgen die afgesloten werd met een etentje en voor elke deelnemer een waardevol aandenken.

Waardering, lof en bedanking aan alle sponsors is hier dan ook op zijn plaats.

De vele geschenken, kleine en soms grotere giften van deze sponsors  hebben  wij (ir. Donald Duthieuw, ir Patrice Vindevogel en mijzelf)  als goede huisvaders realistisch besteed en de overschotten zorgvuldig bewaard.

Wij zijn dan ook fier en dit ook in naam van alle sponsors en medewerkers dat wij hier vandaag een dotatie van 25.000 € aan de vzw MUG-HELI kunnen overmaken om  de helikopter operationeel te  helpen houden en  om zodoende snelle interventies bij noodgevallen  o.a. in het havengebied verder uit te kunnen voeren.

Met deze overhandigen wij een cheque van 25.000 € aan de vzw MUG-HELI hier vertegenwoordigd door de heer Johan De Block.

Johan De Block is piloot van de helikopter en ex boordcommandant van de Seaking. Hij kent bijgevolg als geen ander de noodzakelijkheid van een snelle interventie bij noodgevallen.

3 REACTIES

    • Moesten ze vóór dat ze iets bouwen de zaak eens goed bekijken. Rond de eeuwwisseling liet men op een Franse scheepswerf twee snelle loodsboten bouwen. Uiterlijk zagen het er mooie schepen uit die gerust ook als politievaartuig konden worden ingezet maar bij hoge snelheid kwam het voorschip in de lucht zodat er geen zicht vanuit de brug meer was en kwam het motorblok los. Weg geld, weg schepen. Het leger liet o.a. in Benin een aantal A109 Hirondo’s van Agusta staan, splinternieuw en volledig ingepakt. Ze staan er waarschijnlijk nog… Ik zag gisteren nog zo’n toestel op VRT-nieuws bij de reddingsactie na de lawine in Zwitserland.

  1. Ik vind het erg dat de MUG-Heli moet overleven via allerlei dotaties. Kan de Vlaamse Gemeenschap geen geld voorzien voor zo’n heli? Ook de Blankenbergse reddingsdienst kan er over meepraten. Ook zij kunnen zich in stand houden door de goodwill van donateurs. Onze scheepvaartpolitie beschikt over één enkel degelijk schip, de SPN 9, voor onze ganse Noordzeekust aangevuld met een tot op de draad versleten trage loodsboot. De snelle SPN 15 was té klein om de meestal woelige Noordzee te trotseren dus hebben ze hem maar aan Nederland verkocht…

Comments are closed.